Международная научная конференция «Фотография как искусство. Современные тенденции изучения. История национальных школ»

 


Российская академия художеств
Научно-исследовательский институт теории и истории изобразительных искусств РАХ
Российский комитет Международного совета музеев
Международная кафедра ЮНЕСКО изобразительного искусства и архитектуры при Российской академии художеств
Московский музей современного искусства
Московский международный фонд содействия ЮНЕСКО

Концепция конференции:
В современном мире фотография является одним из старейших технологических видов изображения. Много поколений художников и зрителей выросли в окружении фотографии, она повсюду.
Фотография привычна и изменчива. Сейчас в эпоху очередного технологического скачка всей визуальной культуры, место фотографии кажется не столь значительным. 180 лет назад, во время представлении нового вида изображения – фотографии – обществу, публика восклицала: «с этого дня живопись умерла!», но, подобно тому, как фотография освободила живописцев для создания нового искусства, так и новейшие технологические явления по отношению к фотографии позволяют, во-первых, уточнить, что есть фотография в современном мире, во-вторых, попытаться разобраться, в каких отношениях состоят фотография и искусство сегодня.
В начале XXI века, когда образованный зритель и профессионал, занимающийся современным искусством, не сомневаются в том, что в отдельных сферах своего проявления фотография и есть искусство, молодые исследователи и творцы сталкиваются с тем, что истории национальных школ фотографии недостаточно. Некоторые из региональных историй фотографии не были написаны никогда, для некоторых национальных школ, например, для истории фотографии в России, канва истории фотографии была создана в середине ХХ века и с тех пор концепция этой истории фотографии практически не менялась.
Данная конференция не ставит задач ревизионизма. Но открывает дискуссию о методиках и стратегиях написания истории фотографии разных стран мира.
В названии конференции фигурирует «история национальных школ [фотографии]». Организаторы конференции понимают под школами как определение специфики регионального, обусловленного спецификой истории и культуры отдельных регионов, государств и наций формирования фотографии, так и образовательный процесс в области современного искусства и гуманитарных исследований, где фотография присутствует как один из инструментов образования и предметов изучения.
Таким образом, конференция «Фотография как искусство. Современные тенденции изучения. История национальных школ» охватывает три основных направления:
- изучение специфики фотографии как медиа и сферы художественной реализации автора;
- методы и практики написания национальных историй фотографии;
- преподавание фотографии, ее истории и технологий, в художественном образовании и изучение фотографии в образовательном курсе гуманитарных наук.
Целью настоящей конференции является обзор современного уровня теории и практик в вышеназванных областях изучения и преподавания фотографии, но также инициация дискуссии о фотографии в современном мире среди широкого круга ее исследователей. Для организаторов конференции является важным создание единого информационного поля для будущих исследований. 
Конференция в Москве проводится в партнерстве с редакционной коллегией Routledge Companion to Photography and Visual Culture и V Международной конференцией «После (пост)фотографии» в Санкт-Петербурге. Информация о конференции в Санкт-Петербурге: http://after-post.photography/
В рамках программы заявлено доклады исследователей из 18 стран: России, Австрии, Беларуси, Бельгии, Венгрии, Германии, Индии, Испании, Камбоджи, Канады, Китая, Кубы, Словакии, США, Турции, Финляндии, Франции, Чехии. Рабочие языки конференции в Москве: русский, английский.
Партнеры конференции:
Европейский институт дизайна, Мадрид
Словацкий институт в Москве
Чешский центр в Москве
Международная биеннале фотографии PhotoVisa, Краснодар, межфестивальная программа
Институт гуманитарного образования и информационных технологий (ИГУМО), Москва
Журнал «Новое искусствознание», Санкт-Петербург
Информационный портал Photographer.ru
Белорусский фотопортал znyata.com

Место проведения конференции:
27 мая 2019 г. Российская академия художеств, ул. Пречистенка, 21, белый зал
28 мая 2019 г. Московский музей современного искусства, ул. Петровка, 25, бальный зал
29 мая 2019 г. Российская академия художеств, ул. Пречистенка, 21, белый зал

Полная программа опубликована на сайте Российской академии художеств: www.rah.ru
Дополнительная информация: mos.photo.conference2019@gmail.com Чмырева Ирина Юрьевна, заместитель председателя оргкомитета конференции

________________________________________________________________________________________________________________

International Scientific Conference
PHOTOGRAPHY AS AN ART: Current trends in study and the history of national schools
Moscow, May 27-29, 2019

Russian Academy of Arts
Research Institute of Theory and History of Fine Arts
International Council of Museums (ICOM), Russian Committee
UNESCO International Chair for Fine Arts and Architecture of the Russian Academy of Arts
Moscow Museum of Modern Art
Moscow International Foundation for Support to UNESCO



Photography is one of the oldest image-making technologies in the modern world. Generations of artists and viewers have grown up surrounded by photography. It is everywhere. Photography is both established and dynamic.
In the context of the massive technological changes sweeping across contemporary visual culture, the place of photography may appear less significant. It even brings to mind the situation of 180 years ago where, during the presentation of a new type of image-making - photography - to the public, an onlooker exclaimed: “Today, painting died!” But it is photography that freed painters to create a new kind of art, the medium of painting transformed but still just as vital and relevant. Similarly, the evolution of technology in relation to photography allows us, first, to clarify what photography actually is in today’s world, and second, to attempt an understanding of the relationship between photography and contemporary art.
Since the beginning of the XXI century, there is no doubt among educated viewers and visual culture researchers that specific expressions of photography qualify it as an art. But, to date, there has been insufficient development of the history of the national schools of photography. This history is especially essential for young researchers and creators. There are histories of regional photography venues and national schools that have never been written. In Russia, it was in the mid-twentieth century that the structure of how the history of photography was represented was established and, since then, this concept of history has remained unchanged.
This conference does not propose revisionism. Rather, the goal is to open a discussion on the methods and strategies for writing the history of photography from around the world.
The title of the conference includes the phrase “history of national schools [of photographies]”. Organizers of the conference understand such schools to encompass a double meaning. First of all, it suggests the definition of regional specifics, the phenomenology of reflection on the history and culture of the regions, states and nations in the formation of regional photography. Second, schools suggest the educational process within the studies of modern art and humanities, where photography is both an educational tool and the subject of study.
Thus, the conference “Photography as an art: Current trends in study and the history of national schools" covers three main areas:
- the study of photography as a medium and the scope of its realization as an art;
- the methods and practices for writing national photography histories;
- the teaching of photography, its history and technology, within art education and the study of photography in the educational context of the humanities.
The aim of this meeting of experts is to define the current state of theory and research in the field, and also to create a foundation for future scholarship and study.

The Moscow conference is held in partnership with the editorial board of Routledge Companion to Photography and Visual Culture and the 5th International conference After Post-Photography in St. Petersburg. Information about the conference in St. Petersburg: http://after-post.photography/

The scientists and scholars are represented from Russia and 17 countries: Austria, Belarus, Belgium, Cambodia, Canada, China, Czech Republic, Cuba, Finland, France, Germany, Hungary, India, Slovakia, Spain, Turkey, USA.
Conference working languages: Russian, English.

Partners:
European Institute of Design (IED), Madrid
Czech Center, Moscow
Slovak Institute, Moscow
International Biennial of Photography PhotoVisa, Krasnodar, in-between program
Institute for the Humanities and Information Technologies (IGUMO), Moscow
Novoe Iskusstvoznanie [New Art Studies] magazine, St. Petersburg
Online platform for photography Photographer.ru
Belarussian photography portal znyata.com

Places of the sessions:
May 27, 2019 White Hall, Russian Academy of Arts, Prechistenka str, 21
May 28, 2019 Ball Room, Moscow Museum of Modern Art, Petrovka str, 25
May 29, 2019 White Hall, Russian Academy of Arts, Prechistenka str, 21

The program had been published at the web-site of Russian Academy of Arts, www.rah.ru
More information mos.photo.conference2019@gmail.com, Dr. Irina Chmyreva, vice-chair of the conference org committee



Международная научная конференция
«ФОТОГРАФИЯ КАК ИСКУССТВО.
Современные тенденции изучения. История национальных школ»

ПРОГРАММА

27 мая 2019 г.
Российская академия художеств, ул. Пречистенка, 21, Белый зал

Утреннее заседание
10:00–12:40

ПРИВЕТСТВИЯ
Виктор Григорьевич Калинин, первый вице-президент Российской академии художеств
Татьяна Александровна Кочемасова, вице-президент Российской академии художеств
Наталия Владимировна Толстая, директор научно-исследовательского института теории и истории изобразительных искусств Российской академии художеств

ПРОБЛЕМАТИКА СОВРЕМЕННЫХ ИССЛЕДОВАНИЙ
И ОБЗОРНЫЕ ДОКЛАДЫ

Модератор заседания Ирина Юрьевна Чмырева

Берал Мадра, Турция. Океан визуальной продукции
Филлип Брайан Проджер, США. Школа как вдохновение: живопись итальянского и испанского барокко и британская школа художественной фотографии
Вацлав Мацек, Словакия. Конфликты в подходах к написанию национальных историй кино и фотографии
Фарра Карапетян, США. Деколонизация фотографии: как ведущие институции США открывают заново историю ХХ века и переосмысливают будущее фотографии
Оксана Вячеславовна Гавришина, Россия. «Глаз фотографа» Джона Шарковского: воспитание взгляда
Наталья Юрьевна Аветян, Россия. От истории фотографий к истории фотографии
Жолт Козма и Габриэлла Андреа Жизек, Бельгия–Венгрия. И где здесь венгерская школа фотографии?

Дневное заседание
13:00–14:40

ИСТОРИЯ РАННЕГО ПЕРИОДА ФОТОГРАФИИ

Модератор заседания Наталья Юрьевна Аветян

Нияти Дипак Шинде, Индия. Фотография в Индии… Прошлое и настоящее
Ирина Олеговна Терентьева, Россия. Фотография в Италии. Старые образы, новые технологии
Ирина Петровна Глушкова, Россия. Из истории фотографии в [Британской] Индии: этика и эстетика княжеских альбомов
Екатерина Максимовна Пономаренко, Россия. Русские художники и их фотографические опыты последней трети XIX — начала XX века
Галина Сергеевна Талипова, Россия. Фотография как «торжество» науки на Политехнической выставке 1872 года

Вечернее заседание
16:00–19:20

ИСТОРИЯ ФОТОГРАФИИ ХХ ВЕКА

Модератор заседания Вацлав Мацек

Элеонора Николаевна Белонович, Россия. Роль фотографии в творчестве В.Э. Борисова-Мусатова
Грэм Хоув, США. Эмиль Отто Хоппе и «Русские балеты»
Кайимя Хаирова, Россия. Из истории советской фотографии: Эдвард Гордон Крэг и Москва 1935 года
Дмитрий Владимирович Фомин, Россия. Дискуссии о фотографии в Полиграфической секции Государственной академии художественных наук (ГАХН)
Екатерина Александровна Лаврентьева, Россия. Фотоиллюстрация в детской книге. Визуальный опыт ХХ — начала ХХI века
Александр Николаевич Иньшаков, Россия. О принципе «моментального» в фотографии: С. Третьяков, В. Беньямин и другие
Кароль Наггар, США–Франция. Исправление ошибочной истории: фотография Терезки, Варшава, 1948, сделанная Дэвидом «Шимом» Сеймуром
Александр Александрович Морунов, Беларусь. Белорусская национальная фотография: обстоятельства отсутствия (парадокс белорусской фотографии)
Ирина Юрьевна Чмырева, Россия. Знаковые для российской истории фотографии выставки: 1970. 1989. 1994. Сравнительный анализ и значение
Зинаида Борисовна Стародубцева, Россия. Фотографии художников и художественной жизни русского зарубежья. 1970–2000-е годы


28 мая 2019 г.
Московский музей современного искусства, Петровка, 25, бальный зал

Утреннее заседание
10:00–12:40

ПРИВЕТСТВЕННОЕ СЛОВО от Московского музея современного искусства

ФОТОГРАФИЯ СРЕДИ ПРЕДМЕТОВ ГУМАНИТАРНОГО И ХУДОЖЕСТВЕННОГО ОБРАЗОВАНИЯ

Модератор заседания Мориц Ноймюллер

Ольга Геннадиевна Шагаутдинова, Канада–Куба. Концептуальная канадская фотография: основные школы. Принципы и методы обучения. Кризис как возможность к возрождению
Рамина Олеговна Абилова и Татьяна Петровна Крашенинникова, Россия. Новая история фотографии: изучение семейного фотоархива историками в курсе «Источниковедение»
Анастасия Павловна Хорошилова, Германия–Россия. «Учиться на фотографа». Некоторые размышления
Мария Михайловна Гурьева, Россия. Как (и зачем) преподавать фотографию в вузе. Актуальные вопросы преподавания фотографии как творческой практики
Алексей Владимирович Косолапов, Россия. Из опыта изучения и популяризации старых фотографических техник
Татьяна Лаврентьевна Жекова и Галина Сергеевна Талипова, Россия. Материалы о преподавательской деятельности В.И. Улитина в собрании Политехнического музея
Татьяна Анатольевна Саятина и Карина Биман, Россия–США. Из опыта обучения реставрации фотографических материалов в рамках сотрудничества Государственного Эрмитажа с Американским благотворительным фондом Эндрю Меллона: история, развитие и перспектива
Наталья Юрьевна Ударцева, Россия. Фотография: технологии плюс мировоззрение

Дневное заседание
15:00–17:00

КРУГЛЫЙ СТОЛ, ПОСВЯЩЕННЫЙ ИЗДАНИЮ
«Компаньон по фотографии и визуальным исследованиям “Рутледжа”»
[The Routledge Companion to Photography and Visual Culture]

Модератор круглого стола Мария Михайловна Гурьева

Выступления в рамках круглого стола авторов издания:
Мориц Ноймюллер, Испания. Раздвигая горизонты фотографии. На примере издания «Компаньон по фотографии и визуальным исследованиям “Рутледжа” [The Routledge Companion to Photography and Visual Culture]»
Фридрих Тайчен, Австрия. Как распознать фотографическое изображение


29 мая 2019 г.
Российская академия художеств, ул. Пречистенка, 21, Белый зал

Утреннее заседание
10:00–12:30

КОЛЛЕКЦИИ И НОВАЯ ИСТОРИЯ ФОТОГРАФИИ

Модератор заседания Ида Александровна Шик

Наталия Ивановна Саутина, Россия. К истории создания Научно-справочного архива негативов и фоторепродукций Российской академии художеств. На стыке технологии и творчества. Черно-белые фотографии произведений изобразительного искусства
Анна Леонидовна Чукина, Россия. Искусство фотографии в зеркале коллекции Московского музея современного искусства
Михал Матоушек, Чехия. Журнал IMAGO и его значение в истории фотографии Центральной и Восточной Европы
Дарья Владимировна Рахманова, Россия. Особенности репортажной фотографии Казани 1990-х годов
Нельсон Рамирез де Ареландо Конде, Куба. Кубинская история фотографии
Сяосяя Лю, Китай. Свидетельствование фотографии: Международный фестиваль фотографии в Пиньяо (PIP) и развитие современной китайской фотографии
Туула Алайоки, Финляндия. Добро пожаловать в Финляндию — страну счастливейшей нации на земле


Дневное заседание
13:00–15:20

ЛИЧНЫЙ ОПЫТ ХУДОЖНИКА И ТЕОРИЯ ФОТОГРАФИИ — I

Модератор заседания Фридрих Тайчен

Андрей Андреевич Золотов, Россия. Фотография как художественный инструмент Действительности
Владимир Григорьевич Левашов, Россия. Фотограф в городе: прекрасное и жизнь
Дарья Борисовна Панайотти, Россия. К истории советской урбанистической фотографии
Михаил Аронович Дашевский, Россия. Документальный импрессионизм как метод фотографии психологии жизни
Екатерина Николаевна Андреева-Пригорина, Россия. «Между “Афинской школой” и доской почета». Проект «Многопортрет» Михаила Михальчука и фотопортрет 1970–1990-х в поисках героя эпохи. Стиль, образы, творческие методы
Валера и Наташа Черкашины, Россия. Взаимовлияние изобразительного искусства и фотографии
Сергей Михайлович Головач, Россия. Конвертация изображений в вербальный контекст: уровень экспертизы и информационные потоки

Вечернее заседание
16:30–18:30

ЛИЧНЫЙ ОПЫТ ХУДОЖНИКА И ТЕОРИЯ ФОТОГРАФИИ — II

Модератор заседания Ирина Юрьевна Чмырева

Наталия Владимировна Толстая, Россия. Фотография как источник для опытов трехмерного искусства
Ида Александровна Шик, Россия. «Опыты небытия»: призрачность в фотографии последней трети XX — начала XXI века
Дмитрий Витальевич Вышемирский, Германия–Россия. INTUERE — ПРИСТАЛЬНО СМОТРЕТЬ. Монографическая коллекция фотографа
Дина Ирековна Ахметова, Россия. Казанский фотограф Евгений Балашов: творчество на стыке искусства и философии
Никита Павлович Пирогов, Камбоджа–Россия. Фотография в эпоху метамодерна: авторское высказывание и новая искренность
Ольга Игоревна Томсон, Россия. Отпечатки ускользающего образа. О фотопроекте «Московские мастерские» 2019 года

ЗАКЛЮЧИТЕЛЬНОЕ СЛОВО от Научно-исследовательского института теории и истории изобразительных искусств Российской академии художеств

____________________________________________________________________

International Scientific Conference
«PHOTOGRAPHY AS AN ART: Current trends in study and the history of national schools»


Program

May 27, 2019
Russian Academy of Arts, Prechistenka str., 21, White Hall

Morning session
10:00 a.m.—12:40 p.m.

WELCOME WORDS

Viktor Kalinin, First Vice President of the Russian Academy of Arts
Tatyana Kochemasova, Vice President of the Russian Academy of Arts
Natalia Tolstaya, Director of the Research Institute of Theory and History of Fine Arts of the Russian Academy of Arts

PROBLEMS AND REVIEWS

Moderator Irina Chmyreva

Beral Madra, Turkey. Ocean of visual production
Phillip Brian Prodger, USA. School as inspiration—Southern Baroque painting and the British art photography school
Václav Macek, Slovakia. Conflicts in the approaches of writing national histories of film and photography
Farrah Karapetian, USA. Decolonizing photography: How leading institutions in the United States are unraveling the 20th century histories and reimagining a photographic future
Oxana Gavrishina, Russia. “The Photographer’s Eye” by John Szarkowski: educating the gaze
Natalia Avetyan, Russia. From the history of photographs to the history of photography
Szolt Kozma and Gabriella Andrea Csizek, Belgium–Hungary. Is there a Hungarian photography?

Afternoon session
01:00 p.m.—02:40 p.m.

HISTORY OF EARLY PERIOD OF PHOTOGRAPHY

Moderator Natalia Avetyan

Niyatee Deepak Shinde, India. Photography in India... THEN & NOW
Irina Terentieva, Russia. Photographs in Italy. Old images, new technologies
Irina Glushkova, Russia. A few glimpses into the history of photography in [British] India: ethics and aesthetics of princely albums
Catherine Ponomarenko, Russia. Russian painters and their photographic experiments in the last third of the 19th—the beginning of the 20th century
Galina Talipova, Russia. Photography as a “triumph” of science at the Polytechnic Exhibition of 1872 in Russia

Evening session
04:00 p.m.—07:20 p.m.

HISTORY OF THE 20TH CENTURY PHOTOGRAPHY

Moderator Václav Macek

Eleanor Belonovich, Russia. Significance of photography in Victor E. Borisov-Musatov’s creative work
Graham Howe, USA–Australia. Emil Otto Hoppé and the Ballet Russes
Kaiyimya Khairova, Russia. From the history of Soviet photography: Edward Gordon Craig and Moscow of 1935
Dmitry Fomin, Russia. The discussion on photography at the Printing Section of the State Academy of Arts
Ekaterina Lavrentieva, Russia. Photographic illustration in children’s book. Visual experiences of the 20th—the beginning of 21st century
Alexander Inshakov, Russia. A principle of “instant” in photography: S. Tretyakov, W. Benjamin and others
Carole Naggar, USA–France. A false history and its recent correction: Le Photograph of Tereska, by David “Chim” Seymour, Warsaw, 1948
Aleksandr Morunov, Belarus. Belarusian national photography: circumstances of absence (the paradox of Belarusian photography)
Irina Chmyreva, Russia. Emblematic exhibitions in the history of Russian photography: 1970, 1989, 1994 and beyond
Zinaida Starodubtseva, Russia. Photographs of Russian artists and artistic life abroad. 1970s–2000s


May 28, 2019
Moscow Museum of Modern Art, Petrovka str., 25, Ball Hall

Morning session
10:00 a.m.—12:40 p.m.

WELCOME WORDS from the Moscow Museum of Modern Art

PHOTOGRAPHY AMONG SUBJECTS OF HUMAN STUDIES AND ART EDUCATION

Moderator Moritz Neumüller

Olga Chagaoutdinova, Canada–Cuba. Canadian conceptual photography: main schools. The principles and methods of education. Crisis as a chance for revival
Ramina Abilova and Tatiana Krasheninnikova, Russia. New history of photography: the study of family photo archive by historians at the course “Source Study”
Anastasia Khoroshilova, Germany–Russia. To train to be photographer. Some reflections
Mariya Gurieva, Russia. Teaching photographers in college: how (and why)? The problematics of teaching creative photography in a higher educational establishment
Aleksey Kosolapov, Russia. Study and popularizing of old photographic techniques. Sketches of practical experience
Tatiana Zhekova and Galina Talipova, Russia. Materials on the tutor’s activity of Vasily Ulitin in the Polytechnic Museum in Moscow
Tatiana Sayatina and Karina Beeman, Russia–USA. Photograph conservation training within the framework of the State Hermitage Museum and The Andrew W. Mellon Foundation’s collaborative project: history, development and future perspective
Natalia Udartseva, Russia. Photography means technology plus world outlook


Afternoon session
03:00 p.m.—05:30 p.m.

TABLE TALK AROUND
THE ROUTLEDGE COMPANION TO PHOTOGRAPHY AND VISUAL CULTURE

Moderator Mariya Gurieva

Confirmed reports within the Routledge program:
Moritz Neumüller, Spain. Broadening the photographic horizon. The example of “The Routledge Companion to Photography and Visual Culture”
Friedrich Tietjen, Austria. How to recognize a photographic picture

May 29, 2019
Russian Academy of Arts, Prechistenka str., 21, White Hall

Morning session
10:00 a.m.—12:30 p.m.

COLLECTIONS AND NEW HISTORY OF PHOTOGRAPHY

Moderator Ida Shik

Natalia Sautina, Russia. On the history of the establishment of the Archive of Negatives and Photo Illustrations of the Russian Academy of Arts. The junction of technology and art. Black and white photographs of works of art
Anna Chookina, Russia. Art of photography in the collection of the Moscow Museum of Modern Art
Michal Matoušek, Czech Republic. Magazine IMAGO and its contribution to the history of photography in Central and Eastern Europe
Dariya Rakhmanova, Russia. Features of reportage photos of Kazan in the 1990s
Nelson Ramirez de Arellano Conde, Cuba. A Cuban history of photography
Xiaoxia Liu, China. Witnessing photography—PIP festival and Chinese photography
Tuula Alajoki, Finland. Welcome to Finland—the happiest nation in the world

Afternoon session
01:00 p.m.—03:20 p.m.

PERSONAL ARTIST’S EXPERIENCE AND THE THEORY OF PHOTOGRAPHY — I

Moderator Friedrich Tietjen

Andrey Zolotov, Russia. Photography as an artistic tool of Reality
Vladimir Levashov, Russia. Photographer in the city: beauty is life
Dariya Panaiotti, Russia. Towards the history of Soviet urban photography
Mikhail Dashevsky, Russia. Documental impressionism as a photographic approach to the psychology of life
Ekaterina Andreeva-Prigorina, Russia. “Between ‘The School of Athens’ and recognition board.” The project “Mnogoportret” of Mikhail Mikhaltchuk and art of photo portrait during the 1970s–1990s in search of the hero of the era. Style, images, creative methods
Valera and Natasha Cherkashin, Russia. The interplay of art and photography
Serge Golovach, Russia. Converting images into a verbal context: level of expertise and information flows

Evening session
04:30 p.m.—06:30 p.m.

PERSONAL ARTIST’S EXPERIENCE AND THE THEORY OF PHOTOGRAPHY — II

Moderator Irina Chmyreva

Natalie Tolstaya, Russia. Photography as a source for experience in 3D art
Ida Shik, Russia. “Experiences of non-existence”: ghostliness in the last third of the 20th—the beginning of the 21st century photography
Dmitry Vyshemirsky, Germany–Russia. INTUERE—QUIET LOOK. Monographic collection of the photographer
Dina Akhmetova, Russia. Kazan photographer Evgeny Balashov: creativity at the intersection of art and philosophy
Nikita Pirogov, Cambodia–Russia. Photography at the era of metamodernism: author’s statement and new sincerity
Olga Thomson, Russia. Elusive image prints. About the photo project “Moscow Art Workshops,” 2019







версия для печати